You are here: Home > Bez kategorii > Zwykłe chodzi o nadmiar (brak mleka i jego przetworów

Zwykłe chodzi o nadmiar (brak mleka i jego przetworów

Zwykłe chodzi o nadmiar (brak mleka i jego przetworów, brak jarzyn a nadmiar chleba razowego i ziemniaków).
Zapotrzebowanie wapnia zmienia się w znacznych granicach, zależnie od warunków fizjologicznych.
Dla dorosłego człowieka minimum podaży wapnia wynosi: 7-8,5 mg/kg wagi na dobę, czyli około 0,45-0,55 g, lepiej jest jednak podawać pewien nadmiar: 1,0 do 1,2 g.
Dziecko karmione piersią potrzebuje znacznie więcej wapnia do szybkiego wzrostu swoich tkanek.
Dziecko żywione piersią potrzebuje około 45 mg Ca na 1 kg wagi na dobę, żywione sztucznie – aż 150 mg.
Różnica ta zależy od tego, że wapń mleka kobiecego jest przyswajany w 60-70 %, a mleka krowiego tylko w 30-35 %.
W ciągu dalszego życia zapotrzebowanie na wapń zmniejsza się, w 16 roku życia wynosi tylko 12 mg/kg.
Zapotrzebowanie na wapń wzmaga się znacznie w 2 połowie ciąży.
W 28 tygodniu płód zawiera około 5 g wapnia, a w 40 już około 40 g wapnia.
Normy obowiązujące w USA przewidują następujące dawkowanie wapnia: Dorosły mężczyzna – 0,8 g dziennie; Kobieta – 0,8 g; W drugiej połowie ciąży – 1,5 g; ZAPOTRZEBOWANIE WAPNIA PRZEZ ORGANIZM Jak widzieliśmy, ustrój człowieka ze wszystkich ciał mineralnych zawiera najwięcej wapnia.
Jednocześnie w zwykłej diecie, złożonej głównie z chleba, kartofli i mięsa, brak jest właśnie wapnia.
Ustrój otrzymuje wapń z następujących pokarmów: mleko i jego przetwory (zwłaszcza ser), żółtka jaj, groch, fasola, owoce, jarzyny, płatki owsiane.
W 100 g części jadalnych znajdujemy następujące ilości wapnia: migdały 254 mg, kapusta 429 mg, figi suszone 223 mg, mleko 112 mg, mleko skondensowane 275 mg, karczochy 39 mg, marchew 42 mg, selery 72 mg, białko jaj 54 mg, żółtko jaj 157 mg, sałata 62 mg, pietruszka 57 mg, rzodkiew 40 mg.
Płatki owsiane zawierają również duże ilości wapnia (122 mg), bardzo dużo wapnia zawiera ser, średnio 860 mg (według Pattee).
Normy radzieckie polecone przez Instytut Odżywiania Akademii Medycznych Nauk ZSRR są wyższe i przewidują dla dorosłego człowieka 1,0 g dziennie.
FOSFOR Fosfor stanowi również jeden z najważniejszych składników mineralnych ustroju.
Znajduje się on głównie w kościach i zębach pod postacią połączeń z wapniem.
Fosfor jest jednakże również w każdej komórce organizmu, zwłaszcza w komórkach mózgu i nerwów.
Znajdujemy go też w osoczu krwi i innych płynach ustrojowych.
Wchodzi w skład fosfolipidów, nukleoproteidów, koenzymów, fosfokreatyny i kwasu adenozynotrójfosforowego.
Fosfor gra ważną rolę w przemianie węglowodanów, w zjawisku skurczu mięśniowego i w regulacji równowagi kwasowo-zasadowej
[przypisy: soska konsulting, zapiekarnik, finezja kraśnik ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: finezja kraśnik soska konsulting zapiekarnik